תדלוק אווירי – מה אתם יודעים על זה?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

תדלוק אווירי הוא תהליך של העברת דלק ייחודי המשמש לכלי טיס שונים אשר מתבצע ממטוס אחד למשנהו במהלכה של טיסה, כלומר, בעוד המטוס שוהה באוויר מתבצעת פעולת התדלוק ללא כל צורך בנחיתה. תהליך זה של תדלוק אווירי מאפשר למטוס לשהות זמן ממושך יותר באוויר ומאריך את טווח הטיסה לפני נחיתה. ברוב המקרים של תדלוק אווירי מדובר על צי מטוסים צבאי ופחות על גבי מטוסים פרטיים או מסחריים אבל לא רחוק היום שבו יעשה שימוש בטכנולוגיה הזו גם לצורך תדלוק של טיסות אזרחים רגילות.



עובדות על תדלוק אווירי


המטרה של פעולת התדלוק האווירי אולי נשמעת פשוטה וקלה מאוד אבל מאחוריה ישנן עובדות מדהימות על תדלוק אווירי שלא ידעתם.


ראשית התדלוק האווירי


פעולת התדלוק האווירי אומנם אינה דבר של מה בכך אבל היא גם לא דבר חדש בהיסטוריה של ענף התעופה בין הוא צבאי או אזרחי. ישנן עדויות על כך שפעולת התדלוק האווירי הראשונה החלה כבר בשנת 1923. אבל, ההבדלים היו במקור ההזנה של הדלק – בעוד היום מדובר בשני כלי תעופה הנמצאים באוויר, בשנת 1923 הזנת הדלק נעשתה על ידי צינור מוזן ידנית ולא כמו המיכליות שניתן לראות כיום.


תדלוק שני מטוסים


תדלוק אווירי מאפשר לתדלק שני מטוסים בו-זמנית וזהו הישג שניתן לבצע על ידי רוב מטוסי הטאנקרים של היום. מטוס טאנקר של חברת “איירבוס” מצליח למלא את מיכלי הדלק של זוג מטוסי קרב מסוג F/A-18 בעודם נמצאים בגובה של 20 – 30 אלף רגל באוויר. בנוסף, התדלוק האווירי מתבצע במהירות טיסה גבוהה במיוחד – 563 קמ”ש.


תדלוק אווירי


תדלוק אווירי-יבשתי


לא כל תדלוק אווירי מתרחש ברחבי השמיים – בשנת 1958 שני גברים קבעו שיא עולמי שעדיין לא נשבר על סיבולת טיסה. הכוונה לכך היא כמות הזמן שמטוס שוהה באוויר. בשנה זו הגברים הללו הטיסו מטוס ססנה 172 אשר תודלק ישירות מרכב יבשתי שנסע במהירות המטוס עצמו. את הפעולה הזו הצליחו השניים לבצע במשך 65 ימים ואז הוחלט להנחית את מטוס הססנה לאדמה.


מפעיל תדלוק – תפקיד החלומות


ענף התעשייה האווירית מפותח במיוחד ועשיר בתפקידים ומקצועות המציעים קריירה בתעופה בצורה מאוד מגוונת החל מטיס אזרחי, מכונאי מטוסים ועד לקורס טייס מסחרי. בתוך כלל התפקידים קיים תפקיד חלומי – מתדלק מטוסים אווירי. בחיל האוויר, האחריות של נושא בתפקיד זה הוא להניע את הזרוע אשר יוצאת מתוך המיכלית אל עבר מטוסי היעד – זהו מקצוע בפני עצמו ומי שנבחר לבצעו הוא בעל תכונות מאוד ספציפיות ללא כל ספק מאחר וכל טעות קטנטנה יכולה להוביל לאסון קטסטרופלי.


תדלוק אווירי מטוס קרב


התאמת מהירות המטוס


מטוסים מהירים זקוקים לתדלוק במהירות מתאימה וברוב הפעמים מדובר במהירות גבוהה. מטוסים אינם יכולים לעצור באוויר, לדאות או אפילו להאט בצורה ניכרת את טיסתם מהסיבה הפשוטה כי המטוס פשוט יחל בפעולה של נפילה ישירה. לפיכך, תפקיד מיכלית התדלוק הוא לקבוע ולהתאים את מהירות המטוס בכדי לאפשר תדלוק מיטבי ללא תקלות מיותרות שעלולות לגרום לאסון התרסקות. המהירות הנדרשת משתנה מכלי טיס אחד לשני ויכולה להגיע גם למהירות שעוברות 500 קמ”ש.


מטוסים זעירים ללא טייס


אחד החידושים של התקופה האחרונה היא הכנסתם של מזל”טים (מטוסים זעירים ללא טייס) אל תפקיד התדלוק האווירי. חיל הים האמריקני החל לערוך ניסויים במטוס קרב מסוג X-47B. עוד בשנת 2014 תוקצב הפיתוח של משימה זו ביותר מ – 63 מיליון דולרים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.