תעופה ותרבות – סקירת מוזיאוני תעופה בעולם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin



יש משהו בחובב תעופה, שלא משנה איפה בעולם הוא נמצא, תמיד ינסה למצוא דרך לבקר בנקודת תעופה במסגרת נסיעתו. זה מתחיל בשדה התעופה הבינלאומי שלנו בן גוריון: ביחד עם כל הילדים הוא נדבק לשמשת החלון הפונה לעמדות המטוסים, ממשיך בהצגת רישיון הטיס לדיילת במטרה לקבל הצצה לקוקפיט, ונגמר בניסיון נואש, שלעיתים מצליח, להבטיח לאישה סיבוב שופינג בעיר בתמורה לביקור בשדה תעופה מקומי, ותסלחנה לי הטייסות שבינינו…


יש משהו בחובב תעופה שלעולם לא ישבע מלראות מטוסים, באוויר, ביבשה, (בחוף) הים. יש משהו בבנות הזוג של חובבי תעופה (ושוב, סליחה על השוביניזם), שתמיד יעדיפו מוזיאונים תרבותיים על פני חווית הטיסה.


אז יצאנו לסיור וירטואלי בארץ ובעולם, בניסיון למצוא מקומות שמשלבים תעופה עם תרבות. ובעברית – מוזיאון תעופה. פשרה שבדרך כלל לא רק תרצה את שני בני הזוג, אלא גם תעסיק את הילדים. ברוב המוזיאונים שבחרנו בשבילכם, ניתן לא רק ללמוד על היסטוריית התעופה, אלא גם לשבת בתא הטייס, לגעת ב – “כפתורים”, לשחק עם ההגאים, ובחלקם להתאמן במגוון של סימולטורים. בחרנו לכם מוזיאון בכל יבשת וגם אחד ישראלי לקינוח. אז תעמיסו את הילדים, וצאו לבלות..


ישראל – הגלריה לתעופה במנחת הבונים


קודם כל, ולפני הכל, אנחנו מפרגנים לתעשייה הישראלית.


בשמורה האווירית שבמנחת הבונים מתקיימות מגוון פעילויות תעופתיות, ועולם תוכן עשיר. בתחום השמורה, מועדון צניחה חופשית וותיק, ומבנה הגלריה לתעופה ובה אוסף מטוסים מקוריים, משנות העשרים והשלושים, בהם ניתן לשבת בתא טייס פתוח. בגלריה לתעופה מתקיימים אירועים, כנסים והדרכות, המתבססות על עולם התעופה ומתאימות לחברות, ארגונים, ולציבור הרחב.


צוות הגלריה מורכב מאנשים החיים ונושמים תעופה, שחלקם גדלו באזרחות, ומטרתם לטפח ולשמר את מורשת התעופה. היא נוסדה ע”י דן מוקדי, שבעברו היה טייס קרב, ומקיימת טיסות אתגריות המשלבות משימות באוויר, צניחות חופשיות, טיסות וינטג’ על מטוסים העשויים עץ ובד, מפגני טיסה ועוד. במקום תערוכות צילומים ופריטי אספנות רבים, המספרות את סיפורם הייחודי של ראשוני הטייסים בארץ.


IMG_0843

לאתר הגלריה לחצו כאן.


ארה”ב – המוזיאון הלאומי של חיל האוויר של ארצות הברית


במולדת התעופה, באימפריית האווירונים הבלתי מעורערת, ביבשת בה כל נתיבי השמיים פתוחים תמיד ולכולם, נדרשנו לבחור מוזיאון אחד מתוך מאות בתחום. הבחירה הטבעית הייתה אמריקה הצפונית (גם בשל העובדה הטכנית כי רוב אתרי האינטרנט של המוזיאונים בחלקה הדרומי של היבשת כתובים בספרדית ללא תרגום…). משבחרנו בצפון, החלטנו ללכת דווקא על מדינה פחות מוכרת, ששטחה אינו גדול (מקום 34 מתוך 50 מדינות השייכות לארצות הברית), אבל יש בה את מוזיאון התעופה הגדול בעולם.


המוזיאון הרשמי של חיל האוויר האמריקני, ממוקם באחד מבסיסי החיל הסמוך לעיר דייטון שבאוהיו. המוזיאון הוקם בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ונחשב למוזיאון התעופה הגדול בעולם, בו מוצגים מעל 400 כלי טיס וטילים. במוזיאון ניתן לבקר בגלריות שונות המציגות לפי תחומים. הסיור מתחיל בגלריית השנים הראשונות, המתעדת את ראשית התעופה, מתקופת האחים רייט, ממשיך בגלריות העוסקות במלחמות, בניהן מלחמת העולם השנייה, מלחמת קוריאה, המלחמה הקרה, ומסתיים בגלריה הנשיאותית, המציגה את סיפורי Air Force One , החל מימי הנשיא ג’ון קנדי. מדי שנה פוקדים את המוזיאון מעל מיליון מבקרים, מה שהופך אותו לאחד מאתרי התיירות הבולטים באוהיו. הכניסה בחינם.


usa

אירופה 1 – מוזיאון חיל האוויר המלכותי


קודם כל צריך להסביר את האפלייה – למה בחרנו, דווקא באירופה, להתעלם מהכלל שקבענו בעצמנו, ולהציג שני מוזיאונים ביבשת אחת. הסיבות מגוונות כי אירופה היא יבשת מבחינה היסטורית ותרבותית, אולם תת יבשת מבחינה גאוגרפית. כי אירופה היא היבשת השישית בגודלה בעולם, אולם אחת היבשות המאוכלסות בעולם, כ-11% מאוכלוסיית העולם מתגוררים ביבשת זו. כי אירופה כל כך קרובה, ממש מרחק נגיעה. כי באירופה קיים המוזיאון המלכותי וצריך לתת כבוד למלכים. כי באירופה נולדה תרבות המערב, והרי בכתבה תרבותית עסקינן.


מוזיאון חיל האוויר המלכותי, אשר הוקם בשנת 1962, בחסות חיל האוויר הבריטי המלכותי (RAF) מוקדש להיסטוריה של התעופה בממלכה המאוחדת ולמורשת של חיל האוויר המלכותי הבריטי. מוצגים בו אווירונים החל מהספיטפייר המפורסם של מלחמת העולם, ועד מטוסי הקרב המתקדמים בעולם. חלק מהתצוגות עוסקות, איך לא, בקרבות המפורסמים של בריטניה במלחמת העולם השנייה. במוזיאון מוצג אוסף של 130 מטוסים בחמישה האנגרים ענקיים, המשולבים עם תערוכות מיוחדות, סרטים, יצירות אמנות, מנועים, טילים, צילומים, מדים, מדליות, מתקנים, וכד’. הכניסה חינם.


המוזיאון ממוקם בשני אתרים באנגליה: המרכזי בקולינדייל בצפונה של העיר לונדון, והשני בקוספורד שרופשייר, צפונית מערבית לוולברהמפטון.


לאתר המוזיאון לחצו כאן.


אירופה 2 – מוזיאון חיל האוויר הגרמני Luftwaffenmuseums


המוזיאון מתמקד בתולדות התעפה הצבאית והלוחמה האווירית בגרמניה, מראשיתה ועד היום. ההקשר ההיסטורי הוא בלתי נמנע כאן, וכולל את תיאור פעולות הלוחמה האווירית וההתנגדות לכוחות החמושים במלחמת העולם, על אדמת גרמניה לפני ,1945 ולאחריה. מאוד מעניין לראות את ההיסטוריה מנקודת מבט “הרעים”. מלבד התערוכה המרכזית, מוצגת גם ההיסטוריה של שדה התעופה הישן (בו ממוקם המוזיאון), ותערוכות נוספות בתחומי התעופה, בכללן למעלה מ- 100 אווירונים בתצוגה.


המוזיאון ממוקם בשדה התעופה הצבאי לשעבר ברלין גטאו, 20 ק”מ מברלין, הכניסה חינם.


germany

לאתר המוזיאון לחצו כאן.


אפריקה – מוזיאון חיל האוויר הדרום אפריקני


יבשת האפשרויות הבלתי מוגבלות, פשוטו כמשמעו. עם זאת, לא קל למצוא, לפחות לא בביקור וירטואלי, מוזיאון המציג את סיפורי התעופה ביבשת השחורה. אז הדרמנו ככל שיכולנו, והגענו עד מוזיאון חיל האוויר של דרום אפריקה.


המוזיאון, שהוקם רק בשנת 1973, מספר את סיפורו של חיל האוויר המקומי. החל מהקמת בית הספר הראשון לטיס “פטרסון” בקימברלי בשנת ,1912 והטייס הדרום אפריקני הראשון שהוכשר בשנת 1914, דרך המלחמות השונות בהן נטל חלק, ועד למטוסי הסילון. אולם רבים ממטוסי העבר ששימשו את החיל אינם מוצגים מכיוון שנמכרו כגרוטאות טרם הקמת המוזיאון.


המוזיאון מחולק לשלוש שלוחות. המרכזית בסוורטקופ ליד פרטוריה, והשתיים הנוספות בקייפטאון ובפורט אליזבת.


לאתר המוזיאון לחצו כאן.


אוסטרליה (אוקיאניה) – מוזיאון התעופה הלאומי של אוסטרליה


המוזיאון ממוקם בנמל התעופה Moorabbin ליד מלבורן ויקטוריה, ומוכר כאוסף הרשמי היחיד של התעופה האוסטרלית הלאומית. המוזיאון נוסד בשנת 1962, ונפתח לקהל הרחב בשנת 1964. במוזיאון מוצגים 50 מטוסים בקירוב, בחלקם מטוסים תוצרת עצמית של אוסטרליה, החל ממכונות מעופפות של תחילת המאה העשרים, ועד למטוסי סילון מודרניים חדישים.


בכל חודש מקיים המוזיאון אירוע מרכזי מיוחד, החל מתצוגות אוויריות (מרץ 2013), אירועים חברתיים, הרצאות ומכירות פומביות של ספרים ואביזרים (אפריל 2013), וכלה בתערוכות בנושאים שונים, חלקם אינם קשורים לתעופה (כמו תערוכת המכוניות העתיקות שתתקיים בנובמר 2013).


לאתר המוזיאון לחצו כאן.


אסיה – המוזיאון המרכזי של חיל האוויר הרוסי


ניצלנו את העובדה שרוסיה ממוקמת חלקה באסיה וחלקה באירופה, וניכסנו אותה לטובת הכתבה ליבשת אסיה.


המוזיאון המרכזי של חילות האוויר הרוסיים נמצא באזור מיוער מדהים ביופיו, הנקרא Monino, כ 38 ק”מ ממוסקבה. זהו מוזיאון תעופה הגדול ביותר ברוסיה. המוזיאון נוסד בשנת 1958, ונפתח למבקרים בשנת 1960. בתקופה הסובייטית נדרשה הרשאה מראש לביקור במוזיאון עבור אזרחים שאינם דוברי רוסית. רוב מטוסים המוצגים הינם תוצרת רוסיה (טופולב, איליושין, אנטונוב, מיקויאן), ומצבם טוב למדיי למרות שהם חשופים לתנאי מזג האוויר הקשים במדינה. רובם, באופן מפתיע, עדיין “יושבים” על הצמיגים המקוריים עליהם נחתו במוזיאון לראשונה. הביקור במוזיאון כרוך בתשלום, הכולל גם סיור מודרך ע”י טייס לשעבר.


russia


לאתר המוזיאון לחצו כאן.


אנטרקטיקה – לנחות ולהישאר בחיים


אז כמובן שלא מצאנו מוזיאון ביבשת, אבל החלטנו בכל זאת להיצמד לתוכנית 7 היבשות. הרי לכם אינפורמציה חיונית על דרכי תחבורה ביבשת הקרה, אם תגיעו לשם, תזכרו אותנו…


מסתבר שגם ביבשת המבודדת ניתן לטייל בים, באוויר וביבשה (כן כן, יש שם גם קצת יבשה). לשם כך פותחו טכנולוגיות תחבורה ייחודיות המסוגלות להתמודד עם תנאים קיצוניים, טמפרטורות נמוכות מאוד ורוחות חזקות, נוכח שבריריות הסביבה האנטרקטית.


באנטרקטיקה 20 שדות תעופה (!), אך כמובן שהגישה הציבורית אליהם מוגבלת. נמלי התעופה האנטרקטיים כפופים למגבלות רבות ואינם עומדים בסטנדרטים ICAO. נחיתה או טיסה ביבשת טעונה אישור ממשלתי מראש. טיסות ביבשת בזמן החשכה הקבוע של החורף מתבצעות בד”כ רק במקרי חירום. בשנת 1912 נחתה הטיסה הראשונה ביבשת – מטוס בריטי, טייס אוסטרלי, אבל זה כבר נושא לכתבה שלמה. אולי בפעם הבאה…


שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.