הקשר בין שמפניה לגובה טיסה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

מאז תחילתו של עידן התעופה המסחרית עם חדירתם של טיסות פרטיות וטיסות מסחריות לקהל הנוסעים הבינלאומי, שמפניה הייתה המשקה העיקרי במטוסים. המשקה הזה הוא אולי סמל סטטוס מסוים, אבל ניתן היה לראות במרוצת השנים אינספור פרסומות על מטוסים וטיסות שבהם מגישים לקהל הנוסעים הישוב בכיסאותיהם משקה תוסס, מבעבע ומרענן – כוס עם זהב נוזלי; שמפניה. למה הפכה השמפניה למשקה האהוב בשחקים? האם באמת יש קשר בין טעמה של השמפניה לתעופה אל מעבר לעננים?

חברות תעופה רבות מציעות לקהל הלקוחות שלהן שדרוגים מפנקים במיוחד כאשר מדובר בחברות פרטיות עם צי מטוסים ייחודי או בטיסות מסחריות במחלקת עסקים. השיווק של איכות הטיסה מתבטא לא רק בזמני טיסה קצרים אלא גם בחוויית הטיסה הכוללת בין היתר הגשת משקאות אלכוהוליים ואוכל פרי יצירתם של מיטב השפים. גם על היינות לא פסחו במחשבה וחברות תעופה בינלאומיות כמו Air France, British Airways, Emirates בחרו להשקות את נוסעיהם ביינות צרפתיים מבעבעים שלא יביישו מלונות יוקרה.

הקשר בין שמפניה לגובה טיסה

מה עומד מאחורי רעיון הגשת אלכוהול בטיסות?

כולם מכירים את האוכל והשתייה המוגשים בטיסות ולעיתים קרובות אפשר לשמוע קולות טרוניה אודות פריטים אלו ואיך טעמם שונה מאוד בטיסה מאשר על הקרקע. אבל, אולי מה שאינכם יודעים הוא שיש לכך הסבר מדעי מעבר למחשבה כי איכות האוכל או השתייה בטיסות ירודה מראש.

מחקר שנערך על ידי Fraunhofer Institute for Building Physics הראה כי טעמו החזק של מלח יורד בין 20-30% כאשר הוא נצרך במאכלים באוויר וסוכר גם הוא הראה יריד משמעותית בטעם בין 15-20%. כלומר, עוצמתם של הטעמים שכולנו רגילים אליהם בקרקע פוחת בהרבה כאשר אנו נמצאים באוויר. למה זה קורה?

שילוב של יובש ולחץ בתוך תא הנוסעים בזמן טיסה משנה עבורנו את הטעמים של מאכלים ומקורות שתיה. אבל, לעומת זאת הצורה שבה אנו תופסים את החומציות שלנו כמעט ואינה משתנה ונותרת בלתי מושפעת. מה גם שהיובש בתוך תא הנוסעים מונע מהאף שלנו לקלוט ריח ועניין זה מהווה כ – 80% מקולטני הטעם בפה.

המחקר אומנם עסק ברובו הגדול בחקר מזון אבל ניתן בהחלט להשליך אותו גם על משקאות. משקאות רגילים ואלכוהוליים מכילים כמויות של סוכר המושפעות מהפרשי הגבהים שבין הקרקע לאוויר. מסקנה מתוך כך היא שכדאי, בזמן טיסה, לצרוך משקאות אלכוהוליים פחות חומציים ואף לראות איך טעמם משתנה מרגע העלייה למטוס ועד לנחיתה.

לגבי השמפניה – קצת יהיה קשה ליהנות ממנה לגמרי בזמן טיסה כי בגובה רב היין הזה מייצר בועות גדולות יותר אשר נצמדות לדפנות הכוס. אנחנו רגילים לבועות עדינות עם טעם מתוק וגובה הטיסה משפיע ישירות על כך ועל הארומה הנוצרת מרגע מזיגת המשקה אל הכוס.

שמפניה בחלל? הכיצד?

ככל שהשנים עוברות כך אנו עדים לפיתוחים חדשים המביאים את האדם גם אל החלל. תענוג זה אולי שמור כרגע לשמנה ולסלתא של החברה אבל מה קורה לשמפניה בחלל? נכון לעכשיו, שתיה בחלל אינה זוהרת בכלל, בלי כוח כבידה המשקה אינו יכול לעבור לכוס מן הבקבוק בצורה זוהרת ואסטרונאוטים המבקשים לחגוג את ערב השנה החדשה בחלל צריכים לשתות שמפניה מתוך שקית על ידי חיבור קשית.

אבל, זהו אינו סוף הסיפור – המעצב הצרפתי אוקטב דה-גול החל לעצב חפצים אשר ילוו את האדם לחלל ביום מן הימים. אחד מן הדברים שהוא עובד עליהם הוא כיצד להעביר משקאות אלכוהוליים מבקבוק לכוס באפס כבידה. לאחר 3 שנים של מחקר נמצא הפתרון – טבעת בפתחו של הבקבוק. הטבעת הופכת את השמפניה לכדור קצף שאפשר לאסוף אותו באמצעות “כוס” שממנה ניתן לגמוע את מי הזהב הנוזלי.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.