עד כמה מסוכנות מערבולות אוויר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

מערבולות אוויר הם חשש אשר פוקד כל אדם הנכנס לכלי טיס לפחות פעם בחייו. זו אינה חוויה מהנה עבור נוסעים כאשר חלל המטוס מתנדנד ורועד, להבדיל ממהמורות בכביש או פסי הרעדה. הסיבה העיקרית לחשש ופחד מטיסות קורה בגלל שאנשים אינם מודעים או מבינים מדוע מתרחשים מערבולות אלו הגורמות למטוסים בכל גודל וצורה להיות קצת פחות יציבים בשמיים הפתוחים ועד כמה מוכשרים הטייסים להימנע מהם או לעבור אותם ביתר קלות.


טיסה בסופת רעמים


עובדות חשובות אודות מערבולות


מבחינה פיזיקלית, מערבולות נחשבות לאחד האירועים הכי מסתוריים. גדולי המתמטיקאים והפיזיקאים בעולם אינם יכולים להסביר את תופעת ההתרחשות העומדת מאחוריהן והן נחשבות לתופעת כאוס. המערבולות הללו מתרחשות כאשר פרצי אנרגיה נכנסים אל תוך נתיבי האוויר שהמטוס טס דרכם. התחושה היא כמו להיכנס אל תוך כיס אוויר והאנרגיה הזו גורמת לשינויים בלחץ ובזרימת האוויר המובילים לזרמי אוויר חזקים הנעים לכיוונים שונים.


ישנם 3 גורמים עיקריים שבעקבותיהם מתרחשות מערבולות:

  • מערבולת שקופה – מערבולת מסוג זה מתרחשת כאשר 2 אזורי אוויר צמודים נעים בכיוונים שונים. הגבול החוצה את זרמי האוויר הללו גורם להיווצרות של נקודה חמה עבור מערבולות וזנו גם הגורם השכיח ביותר.
  • מערבולת טרמית – סוג זה של מערבולות נגרם על ידי דרגות חום העולה ונמשך כלפי מעלה ומערבב באוויר קר יותר. המערבולות הללו מסוכנות הרבה יותר מאחר ולא תמיד ניתן לחזות אותן מראש או לראותן.
  • מערבולת מכנית – סוג זה של מערבולות נגרמות על ידי עצמים גדולים מאוד הנמצאים על הקרקע כמו פסגות הרים גבוהים במיוחד.


טיסה מסחרית בכיסי אוויר


מטוסים רבים חווים מערבולות בשמיים בגלל כניסה אל כיסי אוויר עולים או נופלים הנקראים “אדיות”. האדיות הללו מתרחשות בשולי סופות רעמים או שינויים בזרמים שאותם מנסה הטייס לעבור או לעקוף. האדיות הללו אינן גלויות למכ”מים ולכן אין דרך לצפות מהו קצה הסערה או סופת הרעמים.


אפשרות נוספת להתרחשות של מערבולות בזמן טיסה היא בעת הנחיתה. המטוס נתקל ברוחות קדמיות ורוחות צד חזקות ביותר ונכנס לתוך מערבולת אוויר. תופעה זו מורגשת יותר בגבהים נמוכים, אך ככל שכלי הטיס גדול יותר כך פחות מורגשת המערבולת והמטוס יציב יותר.


סכנות המערבולות עבור הנוסעים וצוות המטוס


נכון, מערבולות וכיסי אוויר גורמים לאי נוחות מסיבית בקרב הנוסעים במטוסים השונים בין אם מדובר במטוס מסחרי או מטוסים קטנים יותר של טיסות פרטיות. הסכנה הגדולה ביותר אשר יכולה להתרחש בעת טיסה היא אובדן שיווי משקל, נפילה ופציעה בזמן המערבולת. הדרך הבטוחה ביותר להימנע מכך היא להישאר חגורים במהלך כל זמן הטיסה ולא רק כאשר הקברניט מבקש זאת.


רמת החשיבות של הקשבה לצוות המטוס הינה בעלת ערך עליון ביותר וזאת בכדי למנוע פציעות ופגיעות גוף לא רצויות. צוות המטוס בודק לא רק אם הנוסעים חגורים כי אם תאי המטען המונחים מעל הראשים סגור, נעול ובטוח.


תעופה בזמן מערבולות


השפעת מערבולות על המטוסים


דיווחי מזג האוויר הם הדו”חות החשובים ביותר עבור טייסים. דיווחים אלו כוללים נתונים מטאורולוגיים, תחזיות לזרמי אוויר גבוהים ונמוכים ותחזיות נוספות העלולות להתרחש במהלך הטיסה. הכל נעשה על מנת להימנע ממערבולות. כאשר מתקבלים הדיווחים הללו, הטייסים חושבים ומחשבים מהי הדרך הבטוחה ביותר להגיע אל מקום היעד. מעבר לכך, טייסים מקבלים, תוך כדי טיסה, דיווחים בזמן אמת מטייסים אחרים הנמצאים באותו הנתיב או נתיב קרוב.


המערבולות המתרחשות באוויר משפיעות לא רק על התנהגות הטייסים בזמן הטיסה כי אם גם על תכנון המטוסים עוד בשלב העיצוב החשיבה ההתחלתית. צורתו של המטוס מבחינה חיצונית ופנימית מושפע רבות מתוך תכנון אווירודינמי אשר יכול להקל על סערות האוויר המתפרצות לעבור את כלי הטיס. ניתן לראות צי מטוסים קרבי של מדינות מסוימות כאשר צורתו החיצונית של המטוס מושפעת מכיוון זרמי האוויר החודרים אליו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.