תחזוקת מטוסים מול עלויות כספיות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

יעילותו של כלי תעופה עולה בקנה אחד עם תחזוקתו השוטפת. עבור כל כלי טיס ישנם ספרים ויומנים מכאניים מרגע יציאתו לאוויר העולם וגם בעת מכירתו ישנה חשיבות עליונה ליומנים אלו. כלי טיס יכול להיראות מצוחצח, נוצץ ונקי לשמעי, אבל ללא עדויות מתועדות על מצב מכאני מאת מכון בדק מורשה אין לדעת מה מצבו מבחינה פנימית וכאן ישנו קשר הדוק המשליך ישירות אל ירידה או עליית מחירי מטוסים.


בדיוק כשם שאנו בודקים מכונית לפני רכישתה ולוקחים אותה אל מוסך מורשה אשר יבדוק את המנוע, השלדה וכל המערכות השונות כדי להעריך את המחיר הנכון שלה – כך גם נעשה עם צי מטוסים. עבור כל כלי תעופה חייב להימצא יומן המספק מידע מקיף על תקינות המטוס מבחינה חיצונית, אך חשוב הרבה יותר המצב המכאני שלו.


מכון בדק


חכירת מטוסים


בעידן שבו “זמן שווה כסף” ריבוי השכרת טיסות פרטיות משנה את כללי המשחק. המטוסים אשר יוצאים מתוך שדות תעופה קטנים יותר אל השמיים הופכים לנגישים מאי פעם. חברות תעופה שונות מציעות “ליסינג” עבור בעלי עסקים ואנשים פרטיים וניתן לראות גידול רציני במגמה הזו מאז שנות ה – 80 של המאה הקודמת. הסטטיסטיקה מראה כי עד שנת 2021 צי החכרת מטוסים פרטיים יגיע לכ – 40% תפוסה בתעופה הכללית. זהו נתח נכבד אשר משנה את פני העולם ובמיוחד את השמיים.


בעוד הם נהיים פופולאריים, מטוסים פרטיים והטיפול השוטף שלהם אינו פשוט. יזמים רבים מזהים את הפוטנציאל הגלום בהקמת עסק להחכרת טיסות פרטיות, בין אם מדובר במספר כלי תעופה מצומצם או בצי מטוסים שלם, אבל ישנו משולש הקושר את הנושא הזה ומחייב תשומת לב מיוחדת – לוגיסטיקה מול חוקי תעופה מול מכאניקה. אם אחד מן התחומים הללו אינו עולה בקנה שווה מול השניים האחרים יורד מאופן מידי ערכו של מטוס וההפסד הכספי גדול.


הגורמים המושפעים בתחזוקת מטוסים


ההסתכלות על האספקט המכאני של מטוסים ושמירה הדוקה על יומנים מסודרים נוגעת ישירות אל 3 גורמים עיקריים המביטים על חלקים שונים.


צוות התעופה


הטייס וצוותו הם העוסקים הישירים בכלי התעופה. להם יש נגיעה אישית אל המטוס ובטיחותו הן על פני האדמה ובשמיים. האחריות המונחת על כתפיהם גדולה מאוד מאחר והם אלו הנמצאים בתוך המטוס ויתרה מזאת הם אחראיים גם לחיי האדם הנוספים הנמצאים שם. מתוך כך יוצא כי יומני הטיסה ושירות מכון בדק תמידי הם מאבני הדרך העיקריים. מה גם שמטוס אינו טס רק עם טייס אחד בלבד אלא עובר הלאה ולמידע היוצא ונכנס ליומני הטיסה יש חשיבות גבוהה בשמירה על סדר ובטיחות.


משקיעים חיצוניים


חברות רבות, כמעט בכל תחום אפשרי, זקוקות לתמיכה כלכלית חיצונית, משקיעים חיצוניים אשר מאמינים בחזון מסוים ורואים את הפוטנציאל העתידי או המידי של עסק ומוכנים להשקיע בו סכומי כסף לא מבוטלים. חברות תעופה עולמיות מתבססות על בעלי מניות וכך גם חברות תעופה קטנות. המשקיעים החיצוניים מביטים אך ורק על האלמנט הכלכלי ואין להם כל עניין הנוגע לבטיחות כלי התעופה או תחזוקתם. השורה התחתונה בכל רבעון היא העומדת לנגד עיניהם. אבל, יחד עם זאת הם מבינים כי עבור הצלחה גדולה יש להשקיע מאמצים ואמצעיים רבים עד שניתן יהיה להגיע לתנובה כלכלית הולמת. מה גם שכאשר אין תחזוקה נאותה של מטוס או רישום מסודר על ידי מכונאי מטוסים ביומנים – צוללת ערכה הכלכלי של חברת התעופה והיא עלולה להגיע אך למשברים עצומים של פשיטת רגל.


מנהלי שדה התעופה


מנהלי שדה התעופה הם הגורם השלישי המעורב בתחזוקת מטוסים אבל להם יש גם אינטרס כלכלי. בעוד לטייס אין נגיעה פיננסית לכלי התעופה, למנהלי החברה יש קשר להוצאות התחזוקה של המטוסים והעלויות הכלליות. בעלי החברה הם אנשי עסקים לכל דבר אבל יש להם קשר מקצועי לעולם התעופה – בדרך כלל מנהלי החברות הללו הם טייסים בעצמם אשר החליטו לקחת את המקצוע להרחיבו. מתוך כך, יש להם נגיעה אישית עם יכולות מאוד מקצועיות לחברה עצמה ולכלי התעופה. בעודם חוכרים מטוסים יש להם הבנה מעמיקה על הקשר שבין תחזוקה נכונה, שמירה על יומני טיסה ומכונאות מעולים מול העלות הכלכלית השלימה. הם רואים את התמונה השלמה ומחברים בין השותפים החיצוניים לבין הטייסים.


מכון בדק


תיעוד אורכי ורוחבי


הצורך בתיעוד מתמיד עבור כלי תעופה הינו בר חשיבות גבוהה ביותר עבור כולם, החל מצוות התעופה, מנהלי חברת התעופה, משקיעים חיצוניים ועד לאנשים אשר חפצים  בהשכרת טיסות פרטיות לשימושים שונים. מטוסים הינם כלי מכאני מורכב ביותר הדורש תשומת לב מלאה בכל עת על מנת להעניק באחריות מלאה בטיחות בשמיים ועל פני הקרקע.


יומני המטוסים עוברים עם המטוס לכל מקום ובכך מעלים את ערכו הכספי. מטוס בעל רישום מסודר, יומן מתועד לאורך כל השנים וחותמת טיפולים מאת מכוני בדק מורשים העומדים בחוקים הנוקשים של רשויות התעופה תניב צמיחה כלכלית נכונה אשר תעלה על ההוצאות גם בעת צורך במכירה או קנייה של מטוסים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.