הטייס – יותר מאשר “נהג מטוס”

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

טייסים שומעים, לא אחת, את המשפט “טייסים הם בעצם כמו נהגי האוטובוס של השמיים” או “כמה כבר קשה להטיס מטוס? עשיתי זאת על הסימולטור פעמים רבות”. ההנחה כי תפקידם של טייסים מתחיל ונגמר בהמראה ונחיתה הינה שגויה לחלוטין וכי תפקיד זה מאגד בתוכו הרבה יותר מאשר ייצוג פורמלי על מערכת אוטומטית.


בראש ובראשונה, טייסים עוברים מסכת לימודים מאוד עמוקה וארוכה בבית ספר לטיסה. הלימודים הללו אינם מסתיימים כאשר טייס מקבל רישיון טיס אזרחי או מסחרי, אלא ממשיכים לאורך כל תקופת קריירת התעופה עם השתלמויות, קורסים והשלמות נוספות. בנוסף, מעבר ליכולת להניף מטוס מעל הקרקע ישנם תפקידים רבים אשר נכנסים לתחום הטסת כלי תעופה.


תפקיד הטייסים במטוס


הגדרת תפקיד הטייס


במהלך השנים ניתן לראות כי מספרם של האנשים הנמצאים בתא הטייס הולך ופוחת. עד לשנות ה – 70 של המאה ה – 20 היה צורך בנווט, מהנדס טיסה, טייס משנה וטייס ראשי שיהיו נוכחים בתא הקברניט. אבל, בעקבות פיתוחים טכנולוגיים של מכשירים מתקדמים, החל להצטמצם גם המספר בתא הטייס אך הגדרות תפקיד הטייס הרשמי הלכו והתרחבו.


טייס נווט


מכשירי ניווט מתוחכמים אשר נכנסו אל המערכת במטוס הביאו לידי הורדה בצורך של נווט בתפקיד נפרד המטוס. כיום, טייסים המקבלים את רישיון הטיס שלהם מורשים גם לניווט וכך נוצר מצב שהרישיון אשר בידם הינו טיס-ניווט.


כיום, הניווט במטוס נעשה באופן אוטומטי ונקבע מראש על ידי החברה שבה מועסק הטייס בין אם בטיסות מסחריות או טיסות פרטיות. טייס צריך לדעת את הדרך, להיערך בכל מזג אוויר, לקרוא מפות זרמים ועוד. אין צורך בנווט נוסף בתא.


תפקידו של הטייס


טייס מהנדס


בעבר, כלי הטיס היו מורכבים הרבה יותר מאשר בזמנים אלו. הטכנולוגיה הביאה לפיתוחן של מערכות ומעגלים אלקטרוניים קטנים יותר בעלי יכולות ביצוע גבוהות. המערכות הללו כוללות חיישנים ורכיבים דיגיטליים מורכבים הרבה פחות מבעבר והם מתריעים על כל תקלה אפשרית המתרחשת. בתוך לימודי הטייס מתנסים הטייסים גם בתפעול המערכות הללו עם מכון בדק ומגיעים להכרה עמוקה איתן.


הגדרת התפקיד הזה כוללת גם את האפשרות לדעת כיצד לתמוך במחשבים הנמצאים במטוס וזה הופך את הטייס גם לטכנאי מחשבים מדופלם אשר יודע להבדיל בין אתחול מערכת לבין בעיית חומרה או תוכנה מורכבת.


הטייס כמנהל שירות לקוחות


לאחר כל התפעול המכני והטכנולוגי המורכב של הטייס מגיע תורם של כל הנוכחים במטוס. הטייס הינו בעל הנוכחות העיקרית והוא זה אשר רוצה לדעת כי, מלבד רמת הבטיחות הגבוהה, ישנה גם שביעות רצון אצל קהל הנוסעים. זוהי גאווה גדולה עבור הטייס לצאת מהתא ולשוחח עם הנוסעים. הדיבור האישי הופכת את הטייס לאנושי יותר ונעים. התוצאה הישירה היא חוויית טיסה מעולה עבור כולם.


הטייס כמנהל אדמיניסטרטיבי


לפני ואחר כל טיסה, ממלא הטייס אינספור דו”חות וטפסים. עליו להעריך כל נקודה ופסיק שעליה הוא חתום ולבדוק את צוות הטיסה, תלונות אשר הוגשו, בעיות שנפתרו או לא נפתרו וכו’. טייסים רבים משתמשים ברשימת צ’ק ליסט על מנת לסכם את הכל, אך יש הרבה מעבר לכך בנדרש בתפקיד הטייס.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.