טייסי הקמיקזה של יפן

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

הביטוי “טייס קמיקאזה” הוטבע כיום הן בהיסטוריה המודרנית והן בתרבות הפופולרית, והוא תוצר של השנים האחרונות של מלחמת העולם השנייה. המונח “קמיקאזה”, שנגזר משתי מילים יפניות: ‘קאמי’ – ‘אלוהות’ או ‘אלוהי’, ו-‘קאזה’ שפירושה ‘רוח’, הוזכר לראשונה באגדה יפנית ממאה ה-16. האגדה מספרת על ניסיונותיו של הקיסר המונגולי קובלאי חאן לפלוש ליפן. האלים הכשילו ניסיונות אלו באמצעות ישות אלוהית בשם קמיקאזה, שהרסה את הצי המונגולי וסיכלה את הפלישה.

למעשה, מסורת הקמיקאזה מתבססת על גבי עקרונות הבסיס של פילוסופיית “בושידו” (דרכו של הלוחם), על פיה חובתו של סמוראי להרוג את עצמו כדי למנוע השפלה בידי אויב.

נאמנות, כבוד והיעדר פחד מוות הינם מוטיבים רוחניים שמושרשים היטב בתוך התרבות היפנית. הפולחן של הקרבה עצמית השפיע עמוקות על ההיסטוריה היפנית – מסמוראים, דרך חיילים במלחמת העולם השנייה ועד לארגון היאקוזה. כך, כבר במאה ה-12 תועדו מקרי ההתאבדויות של סמוראים, במסגרת טקסט רוחני המוכר לנו בשם “חרקירי”.

טייסי קרב מלחמת העולם השנייה

כיצד החלה הפעילות של טייסי קמיקאזה?

בסוף מלחמת העולם השנייה היפנים ספגו תבוסות משמעותיות מול בעלות הברית, וכוחות אמריקאים כבשו איים שבשליטת יפן זה אחר זה. לצבא היפני לא הייתה עוצמה טכנולוגית מתקדמת שיכלה להתחרות עם זאת של הכוח הימי האמריקאי, וכדי להגן על האימפריה יפנית, הוא הנהיג אסטרטגיה פשוטה ויעילה להחריד: פיגועי ההתאבדות של טייסים יפניים שמטוסיהם עמוסי הפצצות התרסקו בכוונת תחילה אל תוך ספינות של אמריקאים.

טייסים יפנים החלו להתאמן על משימות קמיקאזה בבסיסים בטייוון בקיץ של 1944. מתקפת הקמיקזה המתועדת הראשונה נגד ספינה אמריקנית התרחשה ב-25 באוקטובר 1944, ליד סמאר בפיליפינים. מטוס מיצובישי A6M5 Zeke של צי הטייס היפני התרסק לתוך ספינה צבאית אמריקנית והביא למותם של 100 אמריקאים והטבעה של כלי השייט בתוך פחות משעה. הצלחת המשימה חיזקה מוראלית את הכוחות היפנים שהמשיכו להפעיל ולשכלל את התקיפות במהלך השלבים האחרונים של המלחמה.

כיצד גויסו טייסי קמיקזה?

במלחמת העולם השנייה, גייס הצבא היפני הקיסרי טייסי קמיקזה אל צי המטוסים שלו באמצעות מסרים אידיאולוגיים, תוך הדגשת החשיבות של תפקיד זה אשר יחזיר את הכבוד האבוד לאימפריה הקיסרית. על מנת לשכנע את החיילים, הממשל היפני פצח בקמפיין שיווקי מקיף אשר הציג טייסי קמיקזה כגיבורים – לפני ואחרי משימותיהם. הממשלה אף הורתה לאוניברסיטאות להקדים את סיום הלימודים כדי שיהיה ניתן לגייס את הסטודנטים מהר ככל הניתן.

אחד המאפיינים הבולטים של גיוס קמיקזה היה גילם הצעיר של המתגייסים, שרובם היו מתחת לגיל 24. למעשה, חלקם היו צעירים אף יותר, כמו רב”ט יוקיו עראקי, שהיה רק בן 17 כשהפך לטייס קמיקאזה. בתמונה מ-26 במאי 1945, נראה יוקיו ארקי מוקף בארבעה טייסי קמיקזה נוספים מטייסת שינבו 72 בבנסי, קגושימה. יום לאחר צילום התמונה, הוא מת במהלך קרב אוקינאווה כאשר ריסק את מטוסו עמוס הפצצות לתוך משחתת מסוג פלטשר.

האימון של המגויסים הצעירים כלל אימונים פיזיים ונפשיים קשים במיוחד, במטרה להכין אותם למשימה הטרגית, מתוך אמונה שהקרבת חייהם נעשית למען הישרדותה של יפן.

מטוסי קרב יפנים

מיצובישי A6M2 ‘Zero’: הנשק הקטלני של טייס הקמיקזה

מיצובישי A6M2 היה המטוס המועדף על טייסי קמיקזה בשל משקלו הקל -3,704 פאונד בלבד. הדגם הזה היה בין המטוסים הקלים ביותר שפעלו במלחמת העולם השנייה. המטוס, שתוכנן באופן שמאפשר צמצום משמעותי במשקל, גם על חשבון פגיעה בתנאי הבטיחות, לא כלל הגנת שריון עבור הטייס, המנוע ונקודות קריטיות אחרות של המטוס.

המבנה הקל של ה-Zero אפשר התאמת המטוס לצרכים ספציפיים, כמו אחסון פצצות במשקל 500 פאונד. למרות ההתאמות המיוחדות, המטוס עדיין יכול היה להמריא ולטוס למרחקים ארוכים.

במהלך המלחמה, נבנו קרוב ל-10,430 מטוסי A6M2, כאשר רבים מהם הוסבו למלאכת קמיקזה. השילוב בין משקל נמוך ויכולת תמרון גבוהה תוך השאת מטענים כבדים הפך אותו לנשק קטלני בידי טייסים שמוכנים להקריב את עצמם למען ארצם.

האם קמיקזה הייתה טקטיקה מוצלחת?

טקטיקת קמיקאזה נחשבת לאחד הנושאים המרתקים בהיסטוריה הצבאית העולמית. אולם, אם נתעלם מההשלכות העקרוניות והמוסריות של הסוגיה, היעילות של תקיפות אלה מוטלת בספק.

רישומים היסטוריים מגלים שרק 19% ממתקפות הקמיקזה היו מוצלחות. כפי שציינו, רבים מטייסי הקמיקזה היו צעירים ואומנו בחופזה, ולכן המטוסים החטיאו את מטרותיהם והתרסקו בים בלי שהצליחו להסב נזק משמעותי לכוחות בעלות הברית.

יתר על כן, לאחר מתקפת הקמיקזה הראשונה בפיליפינים, כוחות בעלות הברית החלו ליישם טקטיקות חדשות כדי להתמודד עם האיום. כך, במהרה הוקמו סיורי אוויר קרביים, ומטוסים יפניים יורטו לפני שהספיקו להגיע ליעדיהם. הספינות האמריקניות צוידו בתותחים נגד מטוסים ששימשו להגנה מפני קמיקאזה.

בנוסף, על משחתות שהוצבו כ-20 מיילים מהצי הראשי הותקנו מכ”ם שסיפקו התרעה מוקדמת מפני התקפות אוויר של טייסים יפניים. אולם, מסתבר שספינות אלה היוו בפני עצמן מטרות להתקפות של טייסי קמיקזה, מה שהוביל לנפגעים בקרב הצוות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.