כיצד נבדקים מטוסים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

בטיחות בעולם התעופה מהווה את אמת המידה העליונה ביותר והפיכתם של כלי טיס לראויים לטיסה ולבטוחים נעשית על ידי מכוני בדק אשר מעבירים את המטוסים בדיקות ומבחנים שונים עד לקבלת האור הירוק ליציאה לדרך. המטוסים מחויבים לעבור בדיקות קפדניות כדי לקבל אישור שחברות התעופה השונות יוכלו לרכוש אותם ללא כל חשש. הבדיקות הללו הן הסיבה העיקרית שבגללן מטוסים נחשבים לכלי התחבורה הבטוח ביותר. איזה בדיקות עוברים מטוסים לפני שהם נרכשים?


מכון בדק למטוסים


בדיקות בלמים


ציוד בלימה ונחיתה הוא קריטי ביותר עבור לבטיחות כלי הטיס. המטוסים צריכים את מערכת הבלמים שלהם על מנת למנוע זעזועים מרמה גבוהה בעת הנחיתה ולא רק שם. מבחני הבלמים שאותם עוברים מטוסים על ידי מכוני בדק בוחנים את יכולת הבלימה של כלי התעופה כאשר הוא מועמס במשקל מקסימלי עם רפידות בלמים שחוקות לגמרי. המטוס מגיע למהירות מירבית על מסלול הנחיתה וכאן נבדקת המערכת – האם הוצא האוויר מתוך הגלגלים ויש אש אשר מתפשטת אל גוף המטוס מתוך הניצוצות שנוצרו על ידי הרפידות השחוקות.


במכוניות חדשות מבוצעות בדיקות ריסוק, אך בדיקות בלמים אלו לא נעשות על כלי תעופה. הבדיקה האחרונה מסוג זה שבוצעה על ידי כלי תעופה אירעה בשנת 1984 על ידי סוכנות התעופה הפדרלית בארה”ב. הבדיקה בוצעה עבור מכלי הדלק ולא מערכת הבלמים.


בדיקות לפני המראה ראשונה


מטוסים עוברים תכניות שלמות של בדיקות יסודיות והסמכות של שירותי מכון בדק מקצועי המוסמך להכשיר כלי טיס לתעופה. הבדיקות החשובות ביותר הן המבחנים הסטטיים שקשורים למבנה המטוס והסטים לפני הטיסה.


הבדיקות והבחנים על מבנה המטוס כוללים: כיול מבחן טיסה, בדיקת גמישות כנפיים, מבחני תנאי אוויר, עיקול כנפיים מקסימלי, בדיקות לחצי גוף המטוס וסימולציה של מחזורי טיסה. חלק מן המבחנים והבדיקות שאותם עוברים מטוסים בחלקם הראשון הם ניסויים במצבי מזג אוויר קיצוניים ולא רק בסופות ברקים או גשם עז אלא גם בטמפרטורות קיצון של חום וקור. לאחר שכל הבדיקות הללו נעשו – ניתן אישור כשירות למטוס.


שירותי מכון בדק למטוסים


בדיקות גמישות כנפיים


כאשר מופעל לחץ, כנפי מטוסים, בין אם מדובר במטוס מסחרי או שמא מטוס פרטי, יכולות להגיע לרמת גמישות גבוהה ולחזור לצורתן המקורית. על מנת לבדוק את רמת הגמישות של הכנפיים מכופפים את הכנפיים כמעט עד ל – 90 מעלות על מנת לוודא כי הן מסוגלות לשאת בטיסה משובשת מאין זו. הכנפיים מותקנות על שלדת פלדה על מנגנונים הידראוליים רבים המאפשרים את הגמישות.


הכנפיים ננעצות ב – 90 מעלות כדי לראות מהי נקודת השבירה שלהן מעבר לרמת העומס הרגילה. הטכנאים המורשים ממכוני הבדק של רשויות התעופה יכולים להעמיס על הכנפיים שקי חול או לבנות מסביבן מבנה דמוי כלוב כדי לאלץ את הכנפיים להיות מוטות כלפי מעלה או מטה בנקודת שבירה.


בדיקה נוספת אשר מבוצעת לכנפי המטוס היא בדיקת עייפות והערכות סטטיות. הבדיקה הזו מראה כיצד עובדות הכנפיים בצורה רגילה ואילו הערכה סטטית בוחנת עד כמה הכנף יכולה להתכופף עד שהיא מתנתקת מגוף המטוס לגמרי.


בדיקת מטוסים


בדיקות תפעול


גם לאחר שכלי הטיס מקבל “אור ירוק” לצאת אל חברת התעופה ולהתחיל את חייו, המכונה והמנוע ממשיכים לעבור בדיקות תחזוקה ותפעול שוטפים במכון בדק על פי בחירת החברה. הטכנאים פרקים, מנקים ובודקים את המנוע ותכולתו בפרקי זמן קבועים על פי הדרישות הסטנדרטיות, מחליפים את החלקים השחוקים והתקולים, מרכיבים מחדש ומבצעים בדיקות כשירות.


יש לציין, כי גם לפני כל טיסה מבצע הטייס בדיקה חזותית על פי צ’ק ליסט הכולל גם את החיישנים, רכיבים מבניים, חיווט ורכיבי מנוע.


בדיקות כשירות לגרמי שמיים וטבע


המראות ונחיתות של מטוסים מתרחשים לא אחת תחת תנאי מזג אוויר לא נוחים של גשם עז ואף ברד. מטוסים עוברים בדיקות לספיחת גשם אשר מדמות כניסה אל משטח גשום מאוד ורטוב על מנת לוודא כי מים אינם חודרים אל גוף המטוס או המנוע. הבלמים נבדקים על המשטח הרטוב.


מן השמיים מגיעים לא רק גשם וברד כי אם גם ציפורים המסוגלות לגרום להרס רב ואף להתרסקות מטוס. על מנת לבדוק האם נכנסות ציפורים אל הכנפיים או המנוע בעת תעופה או האם שמשת המטוס תתנפץ בזמן פגיעה של בעל כנף, יורים אל עבר המטוס תרנגולות מתות עם רובה ייחודי למשימה זו ובוחנים את כלל האפשרויות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.