שינויים מהפכניים בענף התעופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

בעיניים של אנשים מודרניים, הטיסות, גם אלה שחוצות אוקיינוסים ומגשרות בין מאות קילומטרים, הינן דבר שבשגרה. רק מעטים עוצרים מדי פעם לחשוב על המורכבות הבלתי נתפסת שטמונה בתעופה. אולם, התעופה המודרנית, ההתגשמות של החלום האנושי בן אלפי השנים, היא תוצאה של עבודה סיזיפית, תשוקה, מסירות ועקשנות אין קץ. המסע של האדם אל השמיים, שהתפרס על פני מאות שנים, היה גדוש בסיפורי גבורה, תגליות, כישלונות והצלחות, ושלל אירועים היסטוריים אשר הפכו לאבני הדרך שביססו את עולם התעופה של המאה ה-21.

מטוס העתיד בתעופה

ההתחלה: טיסת הרחפן של אוטו לילינטל

בשנת 1891 התרחש האירוע שמשמעותו בעולם התעופה לא ניתנת להפרזה. טיסת הרחפן הראשונה אינה רק כבשה את דמיונם של רבים, אלא גם שימשה השראה עבור ממציאים והרפתקנים של התקופה, ביניהם האחים רייט.

כאשר אוטו לילינטל יצא לטיסת דאון היסטורית ראשונה, העולם כולו עצר את נשמתו. החלוץ של הענף, הממציא הגרמני בשם אוטו לילינטל ערך ניסוי לכלי טייס מסוג רחפן שעיצוב במו ידיו. הצופים על הקרקע צפו ביראת כבוד בלילינטל מתמרן באוויר. במהלך הטיסה הוא גילה שהוא יכול לשלוט בכיוון ובמהירותו של הרחפן באמצעות תנועות הגוף. זהו היה אירוע טיסה היסטורי, ראשון מסוגו, שפתח את עידן התעופה העולמי.

מנוע הסילון הראשון ותקשורת הרדיו המוטסת, שבירת מחסום הקול והקמת שירות הנוסעים הטרנס-אטלנטי הראשון – אלה הם רק חלק מהפיתוחים המדהימים שהביאו את התעופה לנקודה בה היא נמצאת כיום. אך מה צפוי לענף התעופה בעתיד? בשורות הבאות נסקור את השינויים המרכזיים שמתרחשים בעולם התעופה ממש עכשיו.

ההתמודדות של חברות תעופה עם פליטת פחמן

תעשיית התעופה המודרנית מתמודדת עם שלל אתגרים שמאיימים להגדיר מחדש את המהות של עולם התעופה. אחת המשימות החשובות של התעופה המודרנית בימים אלו היא יצירת פתרונות לטיסות נקיות יותר. תעשיית התעופה אחראית על שניים וחצי אחוזים של הפליטות המזהמות. בעידן של משבר האקלים, מדובר בבעיה שמצריכה פתרונות מידיים. על כך, איגוד התחבורה האווירית הבינלאומי (IATA) התחייב להפוך את הטיסות לנקיות מפלטות פחמן באופן מלא עד שנת 2050.

חברות תעופה רבות עוסקות באופן אינטנסיבי בסוגיית קיימות בעולם התעופה ולוקחות מספר צעדים כדי לצמצם את ההשפעה של פליטת פחמן על הסביבה. רבות מהן משקיעות במטוסים חדשים שבנויים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות המפחיתות את צריכת הדלק. בנוסף, חברות תעופה מאמצות שיטות תפעול התומכות בהתייעלות אנרגטית, כמו אופטימיזציה של נתיבי טיסה והפחתת משקל מיותר במטוסים.

כחלק מהמאמץ בהשגת היעד, חברות תעופה וותיקות ועשירות, כמו אייר קנדה, SAS ויונייטד איירליינס, הכריזו על כוונתן לרכוש צי מטוסים היברידיים-חשמליים מסטרטאפ שוודי בשם Heart Aerospace. מטוסים אלה יחוללו מהפכה אמיתית בתעשיית הטיסות העולמית.

מטוס על-קולי

טיסת נוסעים על-קולית

התפתחות מרגשת נוספת היא חזרה של מטוסי נוסעים על-קוליים. כזכור, טיסות סופר סוניק של מטוסי קונקורד נערכו כבר לפני למעלה מ-50 שנה אך הן הופסקו ב-2003 בשל אתגרים שונים. עם זאת, לאחרונה שוב התעורר עניין בהחזרת טיסת נוסעים על-קולית, משום שמטוסים על-קוליים עשויים להפחית משמעותית את זמני הנסיעה לטיסות ארוכות טווח. כך, ההנחה הרווחת הינה שבאמצעות מטוסים על קוליים ניתן לצמצם את זמני הטיסה בין לונדון לניו יורק לשלוש וחצי שעות, וממלבורן ללוס אנג’לס לשמונה וחצי שעות בלבד. בנוסף, טיסות אלה עונות לביקוש הגובר לטיסות פרימיום המציעות חוויות יוקרה לבעלי אמצעים.

כרגע קיימים בתחום מספר שחקנים משמעותיים, ביניהם יצרניות מטוסים כמו BOOM , Spike Aerospace ו-Exosonic , אשר מהוות מוקד התעניינות רב בקרב חברות תעופה גדולות כמו Japan Airlines ויונייטד איירליינס, ששואפות לצמצם משמעותית את זמני הנסיעה הבינלאומיים.

מטוסים אנכיים חשמליים

מטוסי המראה ונחיתה אנכיים חשמליים (eVTOL) מבצעים המראה והנחתה באופן אנכי, בדומה למסוקים, אך באמצעות מערכות הנעה חשמליות. יכולת ההמראה והנחיתה האנכית של מטוסי eVTOL מאפשרת להם לפעול באזורים עירוניים ללא צורך במסלולי המראה או מנחתים מסורתיים. מטוסים אלה שקטים יותר, חסכוניים באנרגיה וידידותיים לסביבה בהשוואה למסוקים מסורתיים או מטוסים בעלי כנף קבועה מכיוון שהם מופעלים על ידי סוללות חשמליות או מערכות היברידיות-חשמליות, שמפחיתות או מבטלות את השימוש בדלקים מאובנים. מטוסי eVTOL מתאפיינים בניידות אווירית עירונית משפורת ויכולים לשמש ככלי תחבורה עירונית למרחקים קצרים, מוניות אוויריות או ספק שירותי משלוח חבילות.

חברות רבות, ביניהן חברות סטרטאפ בתחום התעופה ויצרניות מטוסים מבוססות, משקיעות בפיתוח מטוסי eVTOL. הם מתמקדים בשיפור טכנולוגיית הסוללה והגדלת טווח הטיסה. חברתEHang , מפתחת מטוסים סינית, השיגה לאחרונה אישור טיסה עבור המונית המעופפת שלה, EH216-S. למרות שלל אתגרים שעדיין ניצבים בפני מפתחי מטוסי eVTOL, מדובר בתחום הלוהט בעולם התעופה בשל הפוטנציאל הכלכלי שבו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.