חוזקם של חלונות מטוסים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

בטיחות כלי תעופה מהווה נושא חשוב ביותר בעל ערך עליון בפני כל חברות התעופה הנפרשות ברחבי העולם ובעידן הטכנולוגי בו אנו שרויים כיום ניתן לראות שדרוגים רבים במערכות הפנימיות של המטוסים החל משינוים מערכתיים בתצורת המטוס ועד להחלפת מערכות מחשוב מתקדמות בעלות חיישנים וכלים למניעת אסונות אוויריים.


לאחרונה עלה לכותרות נושא בטיחותי נוסף העוסק בחוזקם של חלונות מטוסים וזאת לאחר שבעת האחרונה חווה עולם התעופה מספר אירועי חירום ותאונות בשל תקלות בעמידות של החלונות הללו כאשר האסון הנורא ביותר התרחש בעת טיסה שיצאה מניו יורק לדאלאס. בזמן הטיסה, אירעה תקלה מכנית שבעקבותיה התפוצץ מנוע וחלקיו עפו לעבר אחד מן החלונות של הנוסעים וניפצו אותו. בעקבות שבירת החלון נוצר מצב של לחץ אוויר נמוך ואחת הנוסעות נשאבה לתוכו. הנוסעים ניסו לחלץ אותה ולהחזירה למקום והטייסים ערכו נחיתת חירום לפינויה על ידי צוות רפואי אך פציעותיה היו קשות מידי והיא נפטרה.


חלונות נוסעים במטוס


ממה עשויים חלונות מטוסים


החלונות המצויים במטוסים עשויים מחומר הנקרא “פוליקרבונט-לקסן” הידוע יותר בשמו “פרספקס”, זהו פלסטיק אקרילי קשיח, חזק וגמיש אשר מגיע בגלילים או בגיליונות בעוביים שונים וניתן לעצב אותו לצורה הרצויה. היתרונות הגדולים ביותר שלו הם המשקל הנמוך ויכולת העמידות שלו בפני נזקים ואלו הופכים אותו לחומר הנצרך בהכנת חלונות למטוסים.


החלונות במטוסים בנויים מ – 3 שכבות של פרספקס; פנימית, אמצעית וחיצונית. השכבה הפנימית קרובה לנוסעים והיא הכי פחות חשובה הן לבטיחות והן לעיצוב המטוס. היא נכנסת בשלבים האחרונים של בניית מטוסים כחלק בלתי נפרד מעיצוב הפנים של המטוס. השכבות האחרות הן אלו האחראיות על שמירת לחץ אוויר תקין בתוך המטוס ומבודדות אותו מן האוויר החיצוני. השכבה החיצונית היא זו השומרת על הלחצים ואילו השכבה האמצעית מהווה כאמצעי בטיחות נוסף במקרים של אירועי חירום. על מנת שיהיה איזון נכון בין הפרשי הלחצים בתוך המטוס לבין האוויר בחוץ יצרו גם חור קטן המופיע בחלונות המטוסים במטרה לווסת ולאזן היטב את הלחצים הללו.


השמשה הקדמית במטוסים


החלון החשוב ביותר במטוס הוא השמשה הקדמית אשר בנויה ממספר חלקים והיא החלק החזקה ביותר בקדמת המטוס. תקופת חייה של שמשת מטוס עומד כיום על כ – 10 שנים, אך מצב זה משתנה בעקבות נזקים ההנקרים בדרכו של המטוס. השמשה מחוזקת על ידי מערכת של ברגים או מהדקים. מחזקים אלו נבחרים על ידי חברות התעופה, אך שניהם עמידים, חזקים וחסינים באותה מידה.


בדיקות תקינות וחוזק לחלונות מטוסים


בשל ריבוי מקרים חריגים ואירועי חירום הוציא מנהל התעופה העולמי שרשרת של בדיקות חדשות עבור חלונות המטוס כאשר ביניהן נקבע כי על החלונות לעבור סדרת בדיקות לחץ בדיוק כמו אלו אשר עוברים המנועים והמדחפים במטוס – וזאת במטרה להעלות את רמת הבטיחות שלהם.


עוד בדיקה חדשה אשר עברה היא דרגת העמידות של חלונות המטוסים למגע עם חומרים כימיים ובייחוד עם דלק סילוני הנמצא בשימוש בכלי טיס. הבדיקה בוחנת את החוזק של החלונות בפני שחיקה לאורך זמן נתון והימצאות חלודה במסגרות.


סכנה נוספת העומדת בפני מטוסים היא הימצאותם של בעלי כנף בסביבת מטוסים במיוחד בשעת המראה או נחיתה. הציפורים מהוות סיכון לא קטן מאחר ולא תמיד ניתן להבחין בהן בעת הטיסה ומעבר לעובדה כי הן עלולות להישאב אל המנוע, הן יכולות להתנגש חזיתית בחלון המטוס או בחלונות הנוסעים. זאת אחת מן הסיבות מדוע צוות הטיסה מבקש להישמע אל הוראות הבטיחות בטיסה ולהרים את התריסים במטרה לזהות גורמים חיצוניים שישפיעו על תקינות המטוס.


חוזקם של חלונות במטוסים


אחד החידושים בעולם פיתוח אמצעי התעופה כולל גם פיתוח של חומר עמיד בשם “אופטיקור” כאשר הייחודיות שלו היא שהוא עמיד בפני סדקים קטנים ביותר או שברים בחלונות העשויים מפרספקס.


תאונות ומקרי חירום מתרחשים גם כאשר ישנה בטיחות שיא. לאחר אירועי חירום נערכות ועדות חקירה ובדיקות על ידי מכון בדק. תעדים אלו הכרחיים ביותר על מנת להסיק מסקנות, ללמוד לקחים ולחפש פתרונות טובים יותר ומתקדמים מאי פעם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.