מידות ויחידות מידה ימיות – הקשר לעולם התעופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

בעולם התעופה, מידות, מדידות ויחידות מידה חיוניות ביותר לניווט ותכנון טיסות באופן מדויק. ישנן שתי יחידות מידה עיקריות אשר נמצאות בשימוש נרחב בעולם התעופה ושאפו את ההיסטוריה שלהן דווקא מתוך העולם הימי: מייל ימי (nautical mile) ויחידות קשר (knots). ההבדלים בין שני סוגי המדידות הללו חשובים עבור נווטים, טייסים וחובבי תעופה כאחד.

מרחק ומהירות טיסה

מייל ימי – ההיסטוריה שמאחוריו

מייל ימי נחשב כיחידת מידה למדידת מרחקים ומשתמשים בה רבות בענף התעופה. מייל ימי מייצג דקה אחת של קו רוחב על גבי מפות ניווט וזה שווה ערך לדקת קשת אחת לאורך כל מרידיאן של כדור הארץ. המייל הימי מוגדר ברמה הבינלאומית כ-1,852 מטר בדיוק, או 1.15078 מיילים.

ההיסטוריה של המייל הימי החלה כבר במאה ה – 16 על ידי המתמטיקאי ג’מה פריסיוס אשר הציע לחלק את היקפו של כדור הארץ ל – 360 מעלות כשכל חלק מחולק ל – 60 דקות של קשת. זה היה הבסיס ההיסטורי לקביעת המייל הימי.

המונח הרשמי הוטבע בשנת 1929 על ידי מתמטיקאי אנגלי בשם אדמונד גינטר. הוועידה הבינלאומית אימצה רשמית את המייל הימי כ-1,852 מטר. מאז, הפכה ליחידת מדידה מקובלת בתעשיות ימיות ותעופה, המאפשרת חישובי מרחק מדויקים וסטנדרטיים למטרות ניווט ברחבי העולם.

קשר ימי

יחידת קשר – מה פירושו?

יחידת קשר היא יחידת מידה אשר מודדת את מהירות כלי הטיס או כלי השייט ביחס לאוויר או למים שבו הוא נמצא. ההגדרה של יחידת קשר היא: מייל ימי אחד לשעה (ננומטר לשעה), או דקת קו רוחב אחת לשעה. מייל ימי אחד לשעה שווה ל-1.15 מיילים לשעה. יחידת קשר היא יחידה נוחה למדידת מהירות בתעופה בגלל ההתאמה שלה עם המייל הימי.

ההיסטוריה של יחידת קשר משייכת אותה לימי ספינות המפרש כאשר מלחים השליכו בול של עץ אשר אליו היה קשור חבל עם “קשרים” במרווחים קבועים (מכאן פירוש השם – יחידות קשר). בזמן שהספינה הייתה שטה, המלחים ספרו את מספר הקשרים שעברו בידיהם במסגרת זמן מסוימת, מה שנתן להם את האומדן של מהירות הספינה.

יחידת הקשר הוכרה ואומצה רשמית כיחידת מהירות במאה ה-19, במיוחד לאחר כניסתם של מכשירים מכניים כמו יומן הפטנטים, שספר אוטומטית את הקשרים כשהם עוברים דרך גוף הספינה. מאז, הקשר נשאר יחידת מהירות סטנדרטית בתעשיות ימיות ותעופה, מה שמספק מדד עקבי לחישוב מהירויות כלי שיט ומטוסים.

ניווט מטוסים

ההבדל בין מייל ימי ויחידת קשר

  • מדידה – מייל הימי מודד מרחק, המייצג דקה אחת של קו רוחב. יחידת קשר, לעומת זאת, מודדת מהירות, המייצגת מייל ימי אחד לשעה.
  • שימוש – מיילים ימיים משמשים לחישובי מרחק, כגון מדידת אורך טיסה או מרחק בין שתי נקודות במפת ניווט. יחידות קשר, לעומת זאת, משמשות ככלי יעיל למדידת המהירות של מטוס או כלי שיט.

שימושים בעולם התעופה

  • חיווי מהירות תעופה – יחידת קשר משמשת למדידה והצגת מהירות האוויר של כלי טיס על המכשירים שלו. מידע זה חיוני לשמירה על תפעול בטוחה ויעילה, הקפדה על הגבלות מהירות וייעול צריכת הדלק.
  • ניווט ותכנון טיסה – יחידות של מייל ימי חיוניות לניווט ותכנון טיסה. יחידות אלו עוזרות לקבוע את המרחקים בין נקודות ציון, שדות תעופה ומרחבים אוויריים, ומאפשרים לטייסים לחשב את צריכת הדלק, משך הטיסה וקביעת נתיבי תעופה.
  • סטנדרט בינלאומי – השימוש במיילים ימיים וביחידות קשר מאפשרים תקשורת ותיאום בין טייסים, בקרי תנועה אווירית ואנשי תעופה ברחבי העולם. זה מאפשר הוראות ברורות ותמציתיות, משפר את הבטיחות והיעילות בטיסות.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.