צמצום רעש סביבתי בכלי תעופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

ייקח לנו רגע להיזכר, אך כשישאלו אותנו האם היה רעש בטיסה שלנו, נבין לאחר כמה דקות שאכן הטיסה הייתה רועשת. רוב הטיסות, בין אם הן מסחריות או לא, מייצרות הרבה רעש שנשמע, איך לא, גם בבטן המטוס ובחלל הנוסעים. הרעש הזה, שנראה זניח או מובן מאליו, יכול לגרום לנו לנזק לבריאות. לפי מחקרים חדשים התופעה שנקראת בפיהם של מקצוענים “רעש סביבתי” או “זיהום רעש” על מטוסים משפיעה על הנוסעים והצוות בצורה מספיק עמוקה על-מנת שיתחילו להגביל ולפקח עליה.


היסטוריה


טיסות מאז ומתמיד היו רועשות. מנועי המטוס דורשים אנרגיה רבה ואילו המהירויות שהמטוס עובד איתם גורמות לרעש רב. עם זאת, חשוב להבין כי בסוגים מסוימים של מטוסים ובדגמים ישנים במיוחד, הרעש הנוצר במהלך הטיסה מאוד חזק וגורם, ללא הציוד המתאים, לקושי רב בתפקוד הפרקטי. עם הזמן, החברות המסחריות הצליחו להוריד את רמת הרעש לגבול הגיוני (או לפחות  נסבל) על ידי הנוסעים ובכך להעלות לטיסות מסחריות על אף חוסר הנוחות.


רעש סביבתי של מטוסים


חווית טיסה


עם זאת, רעש על המטוס הוא גורם משמעותי בטיסה, אפילו אם אנו כבר רגילים אליו ומתייחסים אליו כ”רעש לבן”. חוויה ללא רעש, או עם רעש מצומצם ביותר תביא את איכות הטיסה לרמות חדשות וזוהי בדיוק המטרה אליה שואפות חברות התעופה המסחריות והפרטיות בשנים האחרונות. חברות התעופה מנסות במשך שנים לשפר את חוויית הטיסה כמה שיותר ולהפוך אותה לנוחה ונעימה עבורנו, הם עושים זאת בשינויים בגוף המטוס, בשירותים כמו אוכל טוב יותר, כיסאות נוחים ומערכות מולטימדיה וגם על ידי שירותים נלווים. התחרות בין חברות התעופה לצד טיסות פרטיות היא גדולה ועל כן חשוב לחברות לשמר את הלקוחות שלהן.


השלכות בריאותיות


מעבר לרצון לשמר את הערך של טיסות ולהצליח כחברת תעופה, הרעש הסביבתי שמקיף את המטוס בזמן הטיסה יכול לגרום גם לנזק בריאותי. מחקרים חדשים מצביעים על קשר בין עייפות כרונית לבין היחשפות לרעש יחסית חזק באופן קבוע. ישנה רמה של רעש שמעלה באופן מובן מאליו את רמת העצבנות האנושית וכולנו מודעים לרמת רעש שבאמת גורמת לנזק בשמיעה, אך מעט אנשים מודעים לסכנות של היחשפות ממושכת לרעש שאינו צורם ומחריש.


הרעש בו אנו נתקלים בטיסות הינו רעש דומיננטי אך לא צורמני ועל כן קל כל כך לשים אותו בקטגוריית הרעש הלבן. ובכל זאת, לא מדובר על טיסות חוויה. אנשים שטסים באופן קבוע טיסות ארוכות וצוותי אוויר (דיילים, טייסים, נווטים וכל מי שמפעיל את המטוס בזמן הטיסה) יכולים לסבול מנזק קבוע גם בשמיעה בעקבות התדירות בה הם נחשפים לרעש הנובע מהמטוס. בנוסף לכך, לאחרונה התגלה כי כאשר אנו חשופים לרעש בשעות הלילה ההשפעה שלו עלינו גדלה ביום לשעות היום.


רעש בתוך מטוסים


צעדים לשיפור


אכיפה בחוק


הרשויות השונות כבר מתכוננות ומכינות נהלים וחוקים שאמורים לעזור לנו להתמודד עם הבעיה שצפה עכשיו למודעות הציבורית. בין החוקים שמתחילים להיות מיושמים בחודשים האחרונות ניתן לראות קנסות על שהייה ממושכת באוויר בשעות הלילה. המטרה היא להרתיע את החברות מלהעלות טיסות בשעות הלילה עקב העלויות שיגררו מכך. טיסות כיום דורשות משאבים שמייקרים כל טיסה כמו תשלום משכורות, מילוי דלק ועצירת המטוס כולל תחזוקה שוטפת. לכן, כל קנס יכול להפוך טיסה ללא רווחית ולייצור לחברה הפסד.


מבנה המטוס


בנוסף לחקיקה המגבילה, ישנו אתגר כעת בקרב יצרני צי מטוסים לפתח מנוע שמייצר פחות רעש מכל מיני זוויות. האתגר בייצור מטוס מסוג כזה הוא הרצון לא להכביד על המטוס ולהוסיף משקל נוסף, ועל כן המחשבה היא על צמצום גורמי הרעש ולא על איטום חלל הנוסעים לרעשים מה גם שאיטום לא יתאפשר בכל החלקי המטוס ועל כן עדיין מאפשר פוטנציאל לפגיעה בחברי הצוות באוויר.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.